Žltí cigáni


Súc v Čchüan-čou som jeden deň absolvoval výlet na juhovýchod od mesta pozrieť si pláž.

Pláž bola piesočnatá, v mori občas hladké kamene. Napriek slnečnému počasiu sa v mori nikto nekúpal. Všetci sa len prechádzali bosí, po členky, maximálne po kolená vo vode. Nad plážou sa týčila socha mne neznámej ženy (Mazu?), obdaleč akýsi hotel a za ním novopostavený budhistický chrám.

Doprava z mesta ma nechala v centre dediny postavenej zo žulových kvádrov. Niet divu: na okolí sa taží veľa kameňa.

Len na konci dediny boli nízke budovy z akýchsi tvárnic. Prvý dojem: obyčajné šopy.
Vedľa kopa smetia a kŕdeľ menej honosne oblečených detí. Neďaleko neoficiálneho chodníka k pláži sa na slnku sušili ryby.

Keď som to ten deň v rámci konverzácie spomenul bolo mi povedané: „To nie sú tunajší, tí [na konci dediny] prišli zo severu.“

Až po dlhšom čase sa mi to rozležalo v hlave a začal som pátrať. A našiel som:
Aj vo Fu-ťiene žije menšina zvaná Hakka. Pôvodne Číňania (Hani) kdesi zo strednej Číny vo viacerých vlnách precestovali až na juh, kde žili vo vlastných komunitách bokom od väčšiny. Izoláciou si vytvorili vlastnú kultúru (dokonca im Juhočíňania predávali svoje dcéry, ktore by inak, posadnutí mužským potomkom, zabili).
A ešte sú známi svojimi piesňami.

Tak nehovorte, že vám takto vybrané informácie nepasujú k stereotypu podľa nadpisu.

Lenže. Lenže napríklad títo ľudia vybudovali vo Fu-ťienských horách zaujímavé obranné stavby čo sa nedávno dostali až do Zoznamu svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO.

Hakka architektúra

Ešte krajšie ich vidno na videu Hakka Earth Dwellings 1/3 [Civilization & Innovation].

Skrátka stále neviem koho som vtedy na pobreží vlastne videl.

Autor: Tibor Blažko

http://paveldvorak.blog.sme.sk/c/380791/fujianske-tulou-unesco-chranena-pamiatka-moj-prvy-film.html

Pôvodne publikované na http://cina.exil.sk.

Kvôli spamu je diskusia uzavretá. Príspevky posielajte cez tblazko@gmail.com.

