Preteky plachetníc

Každoročné preteky lodí sa v roku 1866 skončili veľmi tesne. Aj keď sa zdroje v číslach rozchádzajú, rozdiel medzi prvou a druhou loďou boli iba minúty, tretia sa oneskorila o menej ako dve hodiny.

Spomínané lode vyrazili koncom mája z Fu-čou vo východnej Číne, oboplávali Afriku a do Londýna dorazili šiesteho septembra. Do Británie viezli náklad nového čaju. Podľa dohody prvá z nich zaňho dostala najvyššiu cenu.

Ak chcete spoznať príbeh obchodu medzi Čínou a Britániou v literárnej podobe prečítajte si Tajpana od Jamesa Clavella, aj keď pamätajte, že dobrodružné knihy nemávajú za cieľ byť historicky presné.

Román sa zameriava na obdobie vzniku Hongkongu (1842).

Čo sa tam dozviete je, že aby Briti vedeli zabezpečiť protihodnotu dovážanému čaju tlačili do Číny ópium vypestované v nimi ovládanej Ázii. Za obchodnej spoluúčasti čínskych partnerov a konfliktov s vládnucou Manžuskou dynastiou, ktoré vyústili do dvoch Ópiových vojen.

Mimo záber knihy je informácia, že s ópiom sa Číňania zoznámili už oveľa skôr. I ako sa Briti snažili vytlačiť Portugalcov a Američanov z obchodu s touto komoditou.

Aj ako Čína potom ako prehrala druhú Ópiovú vojnu (1858) a bola donútená ópium legalizovať, nakoniec po roku 1879 predsa len dosiahla pokles jeho dovozu – vzostupom vlastnej produkcie.

Na začiatku dvadsiateho storočia už sama dopestovala päť šestín svetovej produkcie, stále ešte dovážajúc jej desatinu. Pravidelnými konzumentmi bola vtedy vyše štvrtina čínskej dospelej mužskej populácie.

V knihe sa spomína nápad začať pestovať čaj mimo Číny, čo sa aj reálne stalo. Avšak ešte predtým ako sa stal Hongkong britským.

V dvadsiatom storočí bola najväčším producentom čaju India, v tomto storočí sa na prvé miesto vrátila Čína.

Pravda, indický a cejlónsky čierny čaj je chuťovo niekde inde ako čínske druhy. Takže čajové klipery voziace čaj z Číny mali niekoľko desaťročí práce dosť.

Zlatá éra plachetníc skončila keď ich vytlačili od vetra menej závislé parníky. Spolu s dobudovaním Suezského prieplavu (1869) sa plavba skrátila na zhruba dva mesiace.

Dnešné lode to už stíhajú za menej ako mesiac.

Pozbieral: Tibor Blažko

Pôvodne publikované na http://cina.exil.sk.

Kvôli spamu je diskusia uzavretá. Príspevky posielajte cez tblazko@gmail.com.

Reklamy