Záhada cien taxíkov

Turisti radi spomínajú, že taxíky v Číne sú lacné.
No pravda je aj to, že taxikári sú nespokojní. Najmä ak sa dlhé roky regulovaná cena za ich služby nehýbe, pričom ich náklady sa zvyšujú. Takže aj keď pracujú viac zarobia menej.

(Mimochodom: nedávna správa OSN zoraďujúca krajiny podľa šťastia ich obyvateľov (viď trojstranový graf s vodorovnými čiarami označený ako Figure 2.3 GWP 05-11) dala Čínu až na 122hé miesto (čiže je okrem iného ďaleko za krachujúcim Gréckom, Slovensko je 55te) a vyslúžila si tak v Číne takmer okamžitú cenzúru.
Proti nej stojí konkurenčný rebríček vypracovaný v Severnej Kórei, kde Čína získala maximálny počet bodov a v jej tesnom závese je pochopiteľne samotná Severná Kórea.)

Štrajku viac ako 8000 taxikárov v čelil necelý rok po svojom nástupe do Čchung-čchingu aj Po.
So začiatkom štrajku začalo aj zatýkanie taxikárov. No na druhý deň sa Po vrátil z Pekingu. Počas trojhodinovej televíznej debaty im dal za pravdu a prisľúbil viaceré zmeny.
O niekoľko mesiacov neskoršie už mal pocit, že štrajk organizovali mafiáni.

Tento rok prišla správa o tom, že všetci čínski (registrovaní) taxikári dostanú dotáciu 300 jüanov (asi 36 eur) mesačne ako kompenzáciu za nedávny rast cien benzínu. Dotácia má byť rovnaká pre všetkých, nezávisle od toho, koľko reálne najazdia. Jeden z nich pre noviny spočítal, že v jeho prípade aj s dotáciou stále stráca 700 jüanov.

Ľudová tvorba: Spotrebitelia radostne vítaju rast cien benzínu (2011)
Spotrebitelia radostne vítaju rast cien benzínu

Pamätám si ako som sa vtedy zasmial prečo úrady jednoducho nedovolia trhovú cenu. Pretože súčasný stav vedie akurát k nedostatku taxíkov či tlačí taxikárov k tomu, aby brali naraz viacero zákazníkov idúcich rovnakým smerom. Pritom, ako píše Patrick Chovanec, ľudia s ktorými sa stretáva v Pekingu by často boli ochotní radšej zaplatiť viac.

Zaujímavé vysvetlenie prečo ceny umelo stagnujú ponúka Donald Clarke. Podľa neho taxislužba pravdepodobne patrí do (v Číne neverejného) koša tovarov a služieb z ktorých cien sa vypočítava oficiálna inflácia.

Uvidíme, ako to s ňou pohýbe keď sa raz ceny taxíkov zmenia.

Pozbieral: Tibor Blažko.

P. S.
Pekinskí taxikári sú povinní pracovať pre registrované spoločnosti platiac im (spoločnostiam) zhruba 800 dolárov mesačne http://www.chinadaily.com.cn/china/2012-06/11/content_15494142.htm

Pekinskí taxikári dostali príkazom zrušiť možnosť otvárania okien zákazníkmi, aby tí nemohli von vyhadzovať nepriateľské letáky, policajti dozerajú aj na autobusy v centre
http://www.globaltimes.cn/content/740900.shtml

Plánuje sa rast cien a ďalšie zmeny http://news.qq.com/a/20130412/000073.htm

10-15% inflačného koša by malo byť bravčové http://blogs.wsj.com/chinarealtime/2015/01/12/pork-meals-put-out-to-pasture-with-chinas-anti-corruption-campaign Why Pigs Are Crucial to Understanding China’s Surprisingly Low Inflation

Čínsky prezident necestoval taxíkom http://blogs.wsj.com/chinarealtime/2013/04/18/xi-taxi-ride-fabricated-china-says/

Pôvodne publikované na http://cina.exil.sk.

Kvôli spamu je diskusia uzavretá. Príspevky posielajte cez tblazko@gmail.com.

Reklamy