Kecy o Hodvábnej ceste

Nová Hodvábna cesta sa oprávnene stala témou diskusií. A neskutočných kecov, Tak pridám aj ja.

Dlho som sa zdržiaval, no naštartoval ma článok na Aktualitách.
https://www.aktuality.sk/clanok/490847/hovoria-jej-projekt-storocia-nova-hodvabna-cesta-ma-spojit-europu-s-aziou/

Čo vlastne tá dnešná Hodvábna cesta je? V podstate čokolvek čo je nejako spojené s Čínou. Napríklad železničné spojenie Eúrópou.
Číne neide len o rozvoj dopravy podporujúci obchod, ale dúfa, že pri tom sa zvezie aj o vývoz jej prebujnelých kapacít, napríklad na železničnú výstavbu. Stavba prístavov, ciest, mostov aj uhoľných elektrární (ktoré sama doma nechce).
Najlepšie teraz, nie „v horizonte desiatok, stoviek rokov“.

V Turecku, kde začali keď sa ešte o Hodvábnej ceste nehovorilo, sa s rýchlovlakom pomaly blížia k záveru https://en.wikipedia.org/wiki/Ankara%E2%80%93Istanbul_high-speed_railway, v EU im to zatiaľ im to brzdia predpisy požadujúce verejné obstarávanie namiesto priamych zákazok pre čínske firmy https://news.cgtn.com/news/3d59444f33676a4d/share_p.html?t=1488888463701 (Belgrade-Budapest ‘Belt and Road’ rail link faces EU hurdle).

Aktuality tvrdia, že Číňania majú ohromný prebytok peňazí, a tak investujú, kde sa dá. V najbližšom okolí je množstvo príkladov…
V priemere sú do teraz Číňania namiesto investovania kde sa len dá skôr sľubotechnami organizujúcimi veľkolepé konferencie. Otázka je aj či na to celé vôbec majú, alebo prísľubmi budúcnosti nechcú získať nejaké tie hrozienka dnes. Individuálne investície samozrejme sú, no medzi najväčších investorov v najbližšom okolí sa, pokiaľ viem, ešte neprepracovali.

Článok spomína aj na to, ako Marina Čarnogurská vravela, že Čína si nikdy nepotrebovala niekoho podmaňovať vojensky…
Možno nepotrebovala, no napriek romantickým predstavám reálne podmaňovala. Bez toho by tak veľká krajina https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Territories_of_Dynasties_in_China.gif nevznikla.
Po bitke pri rieke Talas (751 n. l.) https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Talas sa ich vojenské podmaňovanie smerom na západ na dlho skončilo, no pokračovalo inými smermi a zdôvodniť si historický nárok na suseda (a potom suseda suseda) mocnostiam nerobí problém ani dnes.

„Najlogickejšia a najrýchlejšia trasa by viedla cez Rusko, Ukrajinu na Slovensko…“ hovorí Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.
Samozrejme, ak by ste chceli cestu cez Rusko na Slovensko. Ale ak máte záujem dôjsť do Nemecka alebo Británie, tak je okľuka cez hornaté Slovensko zbytočná.
Úvahy pána Mateja mi pripomínajú povestnú fotku Kimovej pracovne, kde má rozkreslené ako raz zasiahne USA raketami letiacimi zhruba po rovnobežkách http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/northkorea/9960933/North-Korea-plan-to-attack-US-mainland-revealed-in-photographs.html. Čo na tom, že let ponad Aljašku by bol výrazne kratší.

Napriek tomu je nápad na odbočku cez Slovensko bohužiaľ reálnejší ako šialené kliháky na čínskej hodvábnej mape http://en.people.cn/business/n/2015/0422/c90778-8881918.html. Najmä ak by podporil zisk našich priateľov stavieb a vládnej strany. Totižto aj „oni majú historicky úplne iné časové myslenie“.

Popísal: Tibor Blažko

Predovšetkým angličtinári nájdu zdroje k téme v Májové čítanie 3, Májové čítanie 4 ale aj v starších vydaniach.

Kvȏli spamu je diskusia uzavretá. Príspevky posielajte cez tblazko@gmail.com.

Reklamy